Vår verksamhet har anor från Linjebuss sedan 40-talet
Det har varit med- och motgångar sedan grunden för vår verksamhet startade den 6 december 1940. Men vi står kvar – drygt 80 års erfarenhet rikare, med bredare serviceutbud och större medarbetarkår. Vår historia är tätt sammankopplad med samhällsförändringar som skett under åren och utvecklingen visar hur vi har formats av vår samtid. Häng med på en resa genom vår och kollektivtrafikens historia!
Vår historia de första 80 åren
1940-talet
Allting börjar den 6 december 1940 när företaget AB One, som ägs av Nordstjernan, tar över busslinjer i Landskrona och Kristianstad och börjar köra kollektivtrafik i Sverige. Då hade vi bara sju bussar och en anställd! Två år senare byter vi namn till Linjebuss. Ägaren Axel Ax:son Johnson ville bygga upp en bussverksamhet med amerikanska Greyhound som förebild och under de följande åren förvärvades en mängd busslinjer och bussföretag. Företaget erbjöd också godstrafik med lastbil och reguljärlinjer utomlands.
1950-talet
En stor del av svenskarnas välståndsökning efter kriget lades på att skaffa familjen en bil. Enligt SCB fanns det 250 000 bilar i Sverige 1950 och 1959 hade antalet fyrdubblats till över 1 miljon. Den ökade privatbilismen får stora konsekvenser för bussnäringen. Vi minskar och avvecklar utlandstrafiken och kör godstransporter i Sverige.
1960-talet
År 1961 öppnar vi resebyrå på Drottninggatan 88 i Stockholm. Linjebuss åkerirörelse är som störst efter att bolaget förvärvat flera åkerier och startat samarbete med ASG och sovjetiska Sovtransauto, med godstransport hela vägen till Moskva. Vi bygger om bussarna i samband med högertrafikomläggningen 1967.
1970-talet
Under 1970-talet växte Linjebuss resebyråverksamhet kraftigt med bland annat uppköp av Scandinavian Touring och nytt bussreseprogram i Europa. Det senare blir dock inte lyckosamt utan läggs ned efter några år. 1972 tecknar Linjebuss som första företag entreprenadavtal med en kommun – Lund. Detta avtal blir förebild när Kommunförbundet ska ange riktlinjer för entreprenadavtal. 1978 genomförs Trafikhuvudmanna-reformen, där syftet är att skapa ett sammanhållet trafiknät där det ska vara möjligt att åka på ett månadskort i ett län.
1980-talet
Linjebuss har Sveriges största däckkedja, med verkstäder från Lund i söder till Kiruna i norr. I slutet av decenniet avregleras bussbranschen i Sverige och Linjebuss vinner kontrakt i bland annat Blekinge, Östergötland och Dalarna. Kollektivtrafiken i Danmark börjar också att konkurrensutsättas och Linjebuss tecknar avtal om kollektivtrafik i Köpenhamn 1989 – med trafikstart 1990.
1990-talet
Miljöfrågan växer i samhället och vi utvecklar vårt miljöarbete genom att utveckla miljöpolicyer, inför miljöredovisning och satsar på alternativa drivmedel, med naturgasbussar och elhybrider. 1990 avregleras delar av tågmarknaden i Sverige. Företaget gör en inbrytning i Stockholm genom kontrakt med SL om sammanlagt 194 bussar på två depåer: Råsta och Botkyrka. År 1998 börjar vi även köra tågen på Roslagsbanan och samma år blir bolaget franskägt när Linjebuss får nya ägare, CGEA Transport.
2000-talet
Vi är en av Sveriges ledande privata tågoperatörer, och växer oss stora i Stockholm och kör bland annat tunnelbanan. Under våren 2003 sätter vi 15 nya biogasbussar i trafik i Linköping som därmed får världens största flotta av biogasbussar. Vi förvärvar Styrsöbolaget, Merresor, Flygbussarna och Bussakuten. Den 31 januari 2007 lanserar vi Utmanartåget mellan Göteborg–Stockholm–Åre–Storlien, som är det första nattåget som körs i direkt konkurrens med SJ. År 2000 byter ägarna namn på bolaget, från Linjebuss till Connex (Transport) och 2006 från Connex till Veolia Transport.
2010-talet
Viktig ekonomisk vändning sker. Utökning på båtsidan på ostkusten med uppköp av Blidösundsbolaget och Utö Rederi. Vi börjar även köra tåg till Berlin med Snälltåget. Genom förvärv av A Björks AB expanderar bussidan i Mellansverige med nya varumärken och bredare erbjudande. Vi blir också återigen ledande i Sverige på bussersättning och den 11 december 2015 sätter vi två elbussar i trafik i Eskilstuna. Bussarna går på 100 procent el och är de första i trafik i sitt slag i Sverige.
2020-talet
Vi blir Nordens största aktör på elbussar och lanserar Nordens största elbussflotta i Göteborg med totalt 160 fordon. Tåget stärker sin ställning som klimatneutralt transportslag och vi argumenterar för att förenkla tågresande till Europa. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde i Linköping. Coronapandemin bryter ut 2020 och resandet med kollektivtrafiken minskar kraftigt.
Vilka är våra medarbetares bästa Transdev-minne?
"Är det Rune?"
För ett år sedan blev jag inlagd på lasarettet och en sköterska kom in och hon frågade: ”Är det Rune?” Sedan kom hon förbi dagen därpå med ett foto som hon hade sparat från en skolresa till Omberg, där jag hade varit förare. Hon visade mig ett foto där jag står i bussen som hon hade tagit när hon var 9 år och som hon hade sparat under alla år. Idag är hon sjuksköterska på Linköpings universitetssjukhus – hon kom ihåg det än! Då blev jag rörd, jag räknade ut att det var 34 år sedan den skolresan.
Resenären grät av glädje
Ett minne som jag vill dela med mig av hände helt nyligen när ett gammalt par åkte med oss från Malmö till Stockholm. Kvinnan klagade högljutt. Det visade sig att de varit fast i Marocko under två veckor i sin hytt på ett kryssningsfartyg, när Coronapandemin utbröt. Efter mycket tur hade de lyckats få plats på ett flyg till Köpenhamn och när jag mötte dem var de på väg hem med Snälltåget till Stockholm. När tåget väl kom fram grät kvinnan av både glädje och lättnad. Hon gick av tåget som en mycket nöjd och tacksam resenär.
God gemenskap från start
Om jag ska välja ut ett minne som sticker ut lite extra, så är det från min första tid på Styrsöbolaget. Det var en varm sommardag och fartyget var fullproppat med turister som ville ut i skärgården. Under lunchrasten la vi till vid Vrångö för ett dopp i havet. Jag upplevde en stor gemenskap när vi alla kollegor hade kul tillsammans. Jag minns att jag tänkte ”tänk att det här är min arbetsplats”. Med god gemenskap lär man känna varandra väl och stämningen är öppen och tolerant.
Ut i Europa
Efter andra världskriget växte sig Sveriges ekonomi starkare. Nu väcktes ett intresse för semesterresor utanför landets gränser. Linjebuss var snabba att möta detta behov genom att erbjuda bussresor med hög komfort till kontinenten. För att kunna erbjuda bästa service och ge en känsla av lyx och flärd fanns det bussvärdinnor ombord som talade engelska, tyska och franska.
Lyssna på vår historia i tre poddavsnitt
Några röster berättar om Transdevs första 80 år.
Vi bjuder på bussnostalgi, lyxresor till kontinenten och högertrafikomläggning. Fritte Fritzon, som leder den populärvetenskapliga podcasten ”Allt du velat veta”, är vår värd och samtalar med Gunnar Schön (fd. VD för Transdev Sverige), Kurt Brännström (fd. bussförare i Transdev Umeå/E4), Rune Sundström (fd. bussförare i Transdev Linköping) och Åke Ljungberg (fd. VD på Svenska busstrafikförbundet).
Vi bjuder på exempel på nytänkandet under vår historia och personliga berättelser om livet som bussförare. Fritte Fritzon samtalar med Eva Tiséus (fd. Marknads- och kommunikationsdirektör, Transdev Sverige), Gunnar Schön (fd. VD för Transdev Sverige), Pebbles Åkesson (fd. bussförare i Transdev Skåne Syd) och Åke Ljungberg (fd. VD på Svenska busstrafikförbundet).
Det här avsnittet handlar om tåg, båt och framtiden. Fritte Fritzon guidar oss, medverkar gör även Anna Höjer (fd. vd, Transdev Sverige), Anders Ekman (fd. affärschef för Öresundståg), Bertil Pevantus (vd för Styrsöbolaget), Eddie Guldvinge (fd. lokförare på Transdev Uppland), Eva Tiséus (fd. Marknads- och kommunikationsdirektör, Transdev Sverige) och Sara Nordström (fd. Affärsutvecklingsdirektör, Transdev Sverige).