Om blippar och trafikplanering
Fokus (fråga som ringar in serviceområde/projektområde): Hur kan vi få en hållbar kollektivtrafik genom att arbeta med trafikplanering och blippade kollektivtrafikbiljetter?
Bakgrund: För att skapa en hållbar kollektivtrafik behöver vi ha bra data om resenärernas resemönster för att kunna optimera kollektivtrafiken.
Lösning: Passagerare blippar sin biljett i avläsningsutrustning ombord varje gång de reser.
Mål: Få ut bästa möjliga kollektivtrafik till så många som möjligt med hjälp av data från resenärsblippar.
Svårighet: Det är en utmaning att samla in pålitlig data, till exempel för att resenärer glömmer eller undviker att blippa biljetten vid påstigning men också för att teknisk utrustning ombord eller datasystem kan krångla och orsaka problem.
Inblandade parter (vem): Transdev som trafikföretag planerar och utvecklar trafik i samarbete med trafikhuvudman i aktuellt trafikområde. För att få det att fungera i praktiken behöver resenärer blipp sin biljett varje gång de reser. Andra inblandade parter är teknikleverantörer för att få in pålitlig data för analys.
Användbarhet: I hela kollektivtrafiksystemet där man kör persontrafik kan resenärs blippar av biljetter bidra till värdefulla insikter vid trafikplanering.
Andra möjliga rubriker att jobba med för case: Tidsperiod, Resursanvändning, Resultat, Effekt/nyttor, Mätbara förbättringar, KPI/Nyckeltal: Framtidsutsikter/Nästa steg.