Hoppa till innehåll
Så utvecklar vi kollektivtrafiken

Hur din blippade biljett ger värde för alla i kollektivtrafiken

Många undrar varför det är viktigt att blippa sin biljett varje gång de reser, trots att de har ett giltigt färdbevis. Du riskerar ju ingen böter om du redan har betalat, och visst går påstigningen snabbare om alla bara kliver på, eller? Det största skälet till att du ska blippa är du själv.

Utmaning

Hur kan vi hjälpa fler att resa hållbart med de resurser vi har?

Som trafikoperatör har vi i uppdrag att skapa en effektiv och hållbar kollektivtrafik som möter dina och andra resenärers behov. Men för att göra det måste vi veta hur och när människor reser. Här är några av de frågor vi ställer oss när vi planerar trafiken: Vilka linjer och avgångar används mest? Kan vi minska antalet turer på vissa linjer för att minska trängsel på andra?

Vårt mål är att optimera kollektivtrafiken och se till att varje skattekrona används så effektivt som möjligt. Genom att förstå hur resenärerna rör sig kan vi skapa en kollektivtrafik som är hållbar, bekväm och anpassad efter din och andras verkliga behov.

Lösning

Jobba insiktsdrivet utifrån data vi får in

För att kunna planera och förbättra kollektivtrafiken behöver vi få in tillförlitlig data om hur du och andra resenärer reser. Därför vill vi att alla som resenärer i kollektivtrafiken ska blippa sina biljetter varje gång de kliver ombord, speciellt om de har ett månadskort och reser ofta.

Varje gång en biljett blippas registreras anonym information om var och när resan påbörjas. Vi får även in viktig data från andra trafikkällor. All data analyseras för att förstå resvanor och trender på olika linjer och tidpunkter. På Transdev använder vi denna insikt för att utveckla och anpassa trafiken, för våra bussar, tåg eller färjor. Genom att förstå när och var flest resenärer rör sig, kan vi anpassa fordonskapaciteten och göra tidtabellerna mer punktliga.

Exempel

Resenärerna, Transdev och SL utvecklar busstrafiken tillsammans i norra Stockholm

Som trafikoperatör för flera busslinjer i norra Stockholm arbetar vi nära Trafikförvaltningen för att säkerställa att SL-trafiken fungerar optimalt. Tack vare den data vi får från SL:s system när resenärerna blippar och från passagerarräkningssystem ombord på bussarna kan vi anpassa tidtabeller och fordonsstorlekar baserat på hur många som reser, var de reser och när.

Ett exempel på detta är linje 583, som går mellan Märsta station och Arlanda flygplats. Datan visar oss när flest resenärer använder linjen, vilket gör att vi kan sätta in fler avgångar under de tider när efterfrågan är hög, till exempel på morgonen och eftermiddagen. På samma sätt kan vi minska antalet avgångar under lugnare tider, vilket sparar resurser och minskar miljöpåverkan.

Det innebär att resenärerna får en smidigare och bekvämare resa, samtidigt som vi som trafikoperatör använder resurser på ett hållbart och effektivt sätt.

Fördel/Nytta

Kollektivtrafiken blir effektivare, bekvämare och mer hållbar

Effektivare trafik: Datan hjälper till att anpassa avgångarna efter hur många som reser, vilket sparar resurser.
Mindre trängsel: Genom att förstå var och när folk reser kan trängsel undvikas.
Bättre punktlighet: Vi kan justera tidtabeller och minska förseningar.
Bekvämare resor: Trafiken kan anpassas så att rätt fordon används vid rätt tid.
Hållbarhet: Optimering av trafikflöden minskar bränsleförbrukning och utsläpp.
Smartare trafikplanering: Resdata hjälper oss att fatta bättre beslut om trafikens utformning.
Behovsanpassad trafik: Kollektivtrafiken kan anpassas efter hur resenärerna faktiskt reser.
Rättvisare system: Blippning ser till att alla har giltig biljett.
Bättre framtidsplanering: Passagerarstatistik ger oss underlag för långsiktig utveckling av kollektivtrafiken.

Om blippar och trafikplanering

Fokus: Hur kan vi få en hållbar kollektivtrafik genom att arbeta med trafikplanering och data om resenärsbeteenden?

Bakgrund: För att skapa en hållbar kollektivtrafik behöver vi ha bra data om resenärernas resemönster för att kunna optimera kollektivtrafiken.

Lösning: Använda pålitlig data om resandestatistik, exempelvis antalet blippade biljett i avläsningsutrustning ombord och ombordsystem som räknar resenärer som reser.

Mål: Få ut bästa möjliga kollektivtrafik till så många som möjligt med hjälp av data från resenärsblippar.

Svårighet: Det är en utmaning att samla in pålitlig data, till exempel för att resenärer glömmer eller undviker att blippa biljetten vid påstigning men också för att teknisk utrustning ombord eller datasystem kan krångla och orsaka problem.

Inblandade parter: Transdev som trafikföretag planerar och utvecklar trafik i samarbete med  trafikhuvudman i aktuellt trafikområde. För att få det att fungera i praktiken behöver resenärer blipp sin biljett varje gång de reser. Andra inblandade parter är teknikleverantörer för att få in pålitlig data för analys.

Användbarhet: I hela kollektivtrafiksystemet där man kör persontrafik kan olika typer av data om resenärernas beteende bidra till värdefulla insikter vid trafikplanering.

Gör blippandet till en vana – precis som du borstar tänderna före läggdags

Varje år sker ungefär 574 miljoner resor med kollektivtrafiken i Sverige. Många av resenärerna blippar inte sin biljett, av glömska eller ovana. Det riskerar att leda till en sämre kollektivtrafik för flera. Det kan vara lätt att glömma, men göra det till en vana att blippa varje gång du går ombord och reser kollektivt. Då hjälper du till att skapa en smartare och mer hållbar kollektivtrafik både nu och för framtiden!